KIDS – Dolce Gabbana

Belangrijke ontwikkelingen in de kindermodebranche: tienermode groter dan babykleding

Een onderzoek van Edited, een retail-onderzoeksbureau, laat zien dat ouders hun kinderen steeds vaker naar hun eigen evenbeeld willen kleden. Daarnaast zijn ze bereid om meer geld te betalen voor de kleding van hun kids. Ook is zowel de tienermarkt als de luxe kindermode markt flink aan het groeien. In de analyse zijn van het eerste seizoen van 2018 de online verkopen in de Britse en Amerikaanse markt onder de loep genomen.

Uit de analyse blijkt onder andere dat de tienermarkt in drie jaar tijd is gegroeid met 29 procent. Deze groei overtreft alle andere categorieën van de kindermode en het segment komt zelfs hoger uit dan babykleding. Toch is de groei opmerkelijk, want tieners geven over het algemeen minder geld uit aan kleding dan aan voedsel. Mogelijk zijn de ouders dus verantwoordelijk voor de groei van de branche.

Hoe bereik je tieners?
Om de doelgroep tieners te kunnen bereiken moet er goed ingespeeld worden op de behoeften van deze doelgroep. Edited merkt op dat het verstandig is te kijken naar hun eetgedrag. Tieners geven namelijk voorkeur aan weinig interactie met het personeel, zelfbediening en gemak. Eenzelfde benadering zou dus ook kunnen werken voor de verkoop van kleding aan deze doelgroep.

Luxe kindermode
Ook is er volgens het onderzoeksbureau een groei te zien in luxemode voor kinderen. Dit segment is sinds 2016 gegroeid van vier procent van de totale kindermode naar elf procent van het totaal. Wel zijn de gemiddelde prijzen in zowel de massa- als de luxekindermodemarkt de afgelopen twee jaar gestegen met 13 procent.

Belangrijke trends
Tevens heeft Edited onderzocht wat de populaire prints en kleuren zijn voor aankomend lente en zomerseizoen. Hieruit komen voornamelijk de kleuren geel (45 procent), groen (18 procent) en roze (8 procent). Vooral genderneutrale kleuren lijken het best te verkopen in de kindermodebranche. Meer dan de helft van de kinderkleding heeft een print en bij volwassenen ligt dit op 36 procent. Voor jongens blijken met name kleding met teksten en bloemen (27 en 9 procent) het goed te doen. Bij meisjesmode zijn het vooral teksten (13 procent) en grafische prints (23 procent). Naast deze trend blijken ook steeds meer ouders hun opvattingen en esthetiek graag terug te zien in kinderkleding. Om die reden zijn ‘mommy and me’-collecties erg in trek. Volgens het rapport van Edited is het nu alleen nog wachten op genderneutrale kleding voor zowel ouders als hun kinderen.

Bron foto: Dolce & Gabbana KIDS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *