skip to Main Content
Moeizaam Eerste Kwartaal Kindermodebranche

Moeizaam eerste kwartaal kindermodebranche

De kindermodebranche heeft in het eerste kwartaal helaas verlies gedraaid net als vele andere branches. Ten opzichte van het vorige jaar is de omzet gedaald met 3,1 procent. Dat maakt INretail bekend middels een analyse over het eerste kwartaal van 2018.

Niet alleen het segment baby- en kinderboven mode zijn gedaald in de omzet, ook de omzet van de totale mode is met 1,6 procent gedaald. Alleen ondermode en beenmode wisten boven de nullijn uit te komen met een omzetplus van respectievelijk 1,9 procent en 1,4 procent. Daarnaast lieten Jeans en Trousers als enige artikelgroep een groei in omzet zien, met 1,8 procent en 1 procent.

Wat er verder uit de analyse is gebleken is dat het aantal verkochte stuks in het eerste kwartaal harder zijn gedaald dan de omzet, namelijk 4,6 procent. De prijs is gemiddeld gestegen met 3,1 procent. Vooral in januari lagen de gemiddelde prijzen hoger dan in dezelfde maand vorig jaar.

Moeizame start
Volgens branchespecialist Mode Edwin Belt kan er geconcludeerd worden dat de branche een moeizame start heeft gehad dit jaar. De gemiddelde omzetdaling is 5,6% geweest en alleen de online kanalen lieten groei zien. De kwartaalcijfers laten zien dat de voorsprong die er in de branche was opgebouwd, in een keer ingeleverd moest worden. Toch is er ook iets positiefs te zien in de ontwikkelingen binnen de branche. De gemiddelde prijzen in januari lagen hoger dan gemiddeld, waarschijnlijk omdat de afprijzing minder groot was. En dat terwijl deze maand het beter heeft gedaan dan februari en maart. De start van het tweede kwartaal lijkt volgens velen al iets beter te zijn dan het eerste kwartaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top