Ga naar hoofdinhoud

AFM wil ondanks gedragscode EU-regels voor achteraf betalen

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) benadrukt dat Europese regelgeving essentieel blijft voor bedrijven die consumenten de mogelijkheid bieden om achteraf te betalen. De toezichthouder is positief over de gedragscode die is opgesteld door aanbieders van de ‘koop nu, betaal later’ opties en beschouwt deze code als een stap vooruit in de bescherming van consumenten.

Ondanks de positieve stappen die zijn gezet met de gedragscode, acht de AFM het nog steeds noodzakelijk dat er Europese regelgeving komt om consumenten afdoende te beschermen bij deze vorm van kredietverlening. Met ‘koop nu, betaal later’ hebben consumenten de mogelijkheid om tot veertien of dertig dagen na levering, of in drie termijnen, achteraf te betalen. Momenteel valt deze mogelijkheid nog buiten de reguliere wetgeving omtrent consumentenkrediet.

De herziene Europese Richtlijn Consumentenkrediet zal hier verandering in brengen. De AFM heeft al geruime tijd gepleit voor wetgeving en toezicht op aanbieders van achteraf betalen. Hoewel Europese wetgeving in aantocht is, verwacht de toezichthouder dat het nog enkele jaren zal duren voordat deze wordt geïmplementeerd.

In de tussenliggende periode draagt de gedragscode volgens de AFM bij aan de bescherming van financieel kwetsbare consumenten. Zo neemt een aanbieder van achteraf betalen maatregelen tegen ‘schuldenstapeling’ door bijvoorbeeld het blokkeren van een account bij betalingsachterstanden. Desondanks blijft het mogelijk om elders schulden aan te gaan.

Wettelijk gezien zijn aanbieders nog niet verplicht om zich aan te sluiten bij de Stichting Bureau Kredietregistratie (BKR). De AFM benadrukt echter dat registratie bij het BKR noodzakelijk is om problematische schulden te voorkomen. Daarom juicht de toezichthouder het aangekondigde onderzoek naar aansluiting bij het BKR toe en roept aanbieders op om hier spoedig gehoor aan te geven.

Tevens verwelkomt de AFM het onderzoek naar de werkelijke incassokosten. Vorig jaar constateerde de toezichthouder dat sommige aanbieders aanzienlijke inkomsten genereren door hoge incassokosten in rekening te brengen. In bepaalde gevallen blijken deze kosten bij te late betaling zelfs winstgevend te zijn. Dit staat volgens de AFM haaks op de belangen van de consument.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top