
Black Friday wordt een begrip in Nederland
Vroeger hadden we de dolle dwaze dagen van Bijenkorf en het Prijzencircus van V&D. Tegenwoordig is er Black Friday, overgewaaid uit Amerika. Koopjesjagers gaan hierbij op jacht naar de beste prijsaanbiedingen, wat soms gepaard kan gaan met flink wat (prijs)geweld. Hoewel Black Friday normaal gesproken pas op vrijdag 23 november van start zou gaan, begonnen de campagnes in Nederland dit jaar al vier dagen eerder. Een heel verschil met vorig jaar, toen die maandag de opmaat tot vrijdag betekende.
Prijsconcurrentie
Volgens Bart Zoetmulder, commercieel manager bij De Persgroep, is het de hele week een volstrekt gekkenhuis geweest. “Maandag tot en met donderdag brachten we 67 procent meer verkeer naar de webshops dan Black Friday vorig jaar en vrijdag zelfs negentig procent meer”, zegt Zoetmulder over de productvergelijkers van Tweakers en Hardware.info. Webwinkels geven daar product- en prijsinformatie door van hun actuele voorraden. “De productfeeds verversten we dit jaar niet ieder uur maar ieder kwartier, zodat onze bezoekers een zo actueel mogelijke prijs zouden zien”, aldus Zoetmulder.
Amazon
Ook Amazon was dit jaar de grote verrassing. In Nederland zijn Tweakers en Hardware.info de enige grote vergelijkers waar Amazon zijn productfeeds aanbiedt. Daar maakt Amerika goed gebruik van. Zo was Amazon dit jaar de nummer vier grootste ontvanger van Tweakers-publiek dit jaar, terwijl het vorig jaar nog nummer dertien was. De top drie bestaat verder uit: 1: bol.com, 2. Coolblue en 3. MediaMarkt. Hoeveel omzet Tweakers en Hardware.info gezamenlijk naar webwinkels brachten, is niet precies te zeggen. Een conservatieve schatting is ruim 25 miljoen euro.
Fulfillmentspecialist Montapacking voorspelt dat de periode rondom Black Friday qua omzet dit jaar zelfs groter dan kerst zal zijn.
Dit bericht heeft 0 reacties