De toekomst van de kledingsector
Retailhouders moeten alle zeilen bijzetten willen ze het veranderende consumentengedrag, de grote concurrentie en de vertraagde economische groei te boven blijven. Dit blijkt de conclusie uit een rapport naar faillissementen van ABN Amro.
Je hoeft maar door de plaatselijke winkelstraat te lopen om op te merken dat er opvallend veel leegstand is onder winkeliers. Ook in het nieuws is het steeds gebruikelijker dat er een kledingketen failliet verklaard wordt. En dit is een trend die voorlopig niet zal veranderen, volgens ABN Amro zullen het aantal faillissementen in 2019 2% tot 5% hoger uitvallen dan in 2018. Dit heeft volgens ABN Amro vooral te maken met een laag consumentvertrouwen en minder particuliere consumpties. Daarnaast is er in de detailsector sprake van heel veel onderlinge concurrentie, wat leidt tot lagere winstmarges en dus ook minder mogelijkheden tot investeren – en juist die investeringen zijn key voor een bedrijf. Tenslotte blijkt dat hetgeen wat eerst zoveel potentie leek te hebben, twee gezichten heeft: online shoppen brengt vaak nadelen met zich mee. Kleding kopen via internet brengt relatief weinig winst op en wordt ook nog eens beperkt door gratis bezorgen en retourneren. Daarnaast gebruiken mensen het internet ook veelal voor het oriënteren op het “goedkoopste” of “beste” product voor hun wensen.
Al met al ziet 2019 er dus niet heel rooskleurig uit voor de kledingsector. Maar wij als consument kunnen wellicht ons steentje bijdragen om te voorkomen dat winkelstraten volledig leeglopen: net iets vaker fysiek kleding te kopen dan online!
Dit bericht heeft 0 reacties