Dit moet je weten over de AVG en cookies
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) treedt vanaf 25 mei in werking. En dit heeft voor een onderneming niet alleen impact op alle marketingactiviteiten, maar ook op de website. Vooral het cookiebeleid blijkt een grote online aanpassing. De impact van de AVG op het gebruik van cookies op je website is groter dan je denkt.
Een cookie is eigenlijk een klein tekstbestandje dat een website op de harde schijf van je computer zet wanneer je deze site bezoekt.Er kan informatie over het websitebezoek verzameld worden, maar ook over (het apparaat van) de gebruiker. De Nederlandse cookiewet zorgde er al eerder voor dat bezoekers akkoord moeten gaan met het plaatsen van cookies. Vaak loop je als bezoeker dan ook tegen een letterlijke muur op; de cookiewall. Deze cookiewalls zijn met de nieuwe wetgeving niet meer toegestaan. De bezoeker moet worden geïnformeerd over welke cookies er kunnen worden geplaatst en moet hier dan expliciet akkoord voor geven. Je kunt de cookies nu ook weigeren, wanneer ze bijvoorbeeld worden gebruikt voor marketingdoeleinden en door derden.
Veranderingen
De belangrijkste veranderingen met betrekking tot de cookies zijn:
- Bezoeker geeft toestemming voor cookies geplaatst worden;
- Keuzevakjes voor soorten cookies mogen vooraf niet aangevinkt zijn;
- De website moet toegankelijk blijven wanneer de bezoeker nog geen keuze heeft gemaakt;
- De keuze voor toestemming moet makkelijk te wijzigen of te verwijderen zijn;
- Men moet de toestemming bijhouden in een log.
Bron: www.cookieinfo.net
Dit bericht heeft 0 reacties