skip to Main Content
Keep Moving: Denk Goed Na Over Je Retourbeleid

Keep Moving: denk goed na over je retourbeleid

In de terugkerende rubriek ‘Keep Moving’ geven we je als retailer de meest relevante tips, tricks en informatie om het beste uit je bedrijf te halen. Informatie die interessant kan zijn voor je winkel, website of social mediakanaal. Tips waar je écht iets mee kunt. Lees je mee?

Deze keer gaan het we het hebben overhet retourbeleid van je winkel of webshop. Jaarlijks verstuurt men honderden miljoenen pakketjes naar elkaar. Het grootste deel hiervan wordt gratis verstuurd. Maar kijken we naar de kosten die het met zich mee brengt, dan kost dat alle webshops minstens honderd miljoen euro per jaar. Onlangs kwam NOS met een interessante reportage over alle ‘Retourrumoer’. Hierin werd dan ook duidelijk dat het gratis retourneren, wat (web)winkels aanbieden, vaak helemaal niet zo gratis is. Of zoals we eigenlijk al benoemden; het kan een ondernemer klauwen met geld kosten. Zo lopen de totale kosten regelmatig op tot €12,50 per item.

Grote of kleine ondernemers
Kijken we naar grote ondernemers als Zalando of H&M, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Niet alle grote bedrijven maken winst, maar dat kan ook liggen aan de grote investeringen die ze doen. Volgens NOS blijkt wel dat de extra omzet van gratis retouren aanbieden, genoeg omzet kán opleveren om het wel de moeite waard te maken. Kleine ondernemingen kunnen echter vaak niet opboksen tegen de hoge kosten die het gratis retourneren met zich meebrengt. Daarom is het verstandig goed na te denken over deze functie en of je er wel in mee moet gaan als (web)winkel.

Een vaste routine
Maar waarom sturen we eigenlijk zoveel terug? Volgens het artikel van NOS zitten we vast in een routine. Mensen doen hetzelfde als wat ze in de winkel doen; ze pakken vijf/zes kledingstukken en gaan alles op hun gemakje passen. Wat niet leuk is of niet lekker zit, kan weer terug in het kledingrek, of in dit geval in de doos terug naar de (web)winkel. Wat de consument vaak niet weet is dat de prijs voor het retourneren om die reden wel móet worden doorberekend in de prijs van de kleding, omdat het anders simpelweg niet te doen is.

Kleine bijdrage
Dus weet je, het is helemaal zo gek nog niet om de consument een kleine bijdrage voor het retourneren te vragen. Zo hoef je het ook niet door te berekenen in de prijzen. Medewerkers geven namelijk niet alleen deskundig advies en versturen de pakketjes, iemand moet ook alle retouren zien te verwerken. Wanneer je dit rustig aan je klant kunt uitleggen, zal hij/zij er in de meeste gevallen zelf ook over gaan nadenken. En wie weet dat er dan voortaan ook een weloverwogen keuze gemaakt wordt in het bestellen van nieuwe artikelen, zodat dat retourneren niet eens meer nodig is.

Benieuwd naar de rapportage van NOS? Die vind je hier.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top