Keep Moving: investeer in je personeel voor de beste winkelbeleving
In de terugkerende rubriek ‘Keep Moving’ geven we je als retailer de meest relevante tips, tricks en informatie om het beste uit je bedrijf te halen. Informatie die interessant kan zijn voor je winkel, website of social mediakanaal. Tips waar je écht iets mee kunt. Lees je mee?
Deze week gaan we het in Keep Moving hebben over winkelpersoneel en hoe je dankzij personeel de winkelbeleving van een klant kan beïnvloeden. Omdat online en offline winkels flink met elkaar concurreren, is het verstandig je als winkel te focussen op de beleving, die offline niet aanwezig is. Personeel is een belangrijk onderdeel van deze beleving, want wanneer ze behulpzaam zijn en deskundig binnen hun vakgebied, verlaten klanten de winkel eerder met een grote glimlach. Maar hoe doe je dat precies, investeren in je personeel? Hier volgen een paar tips.
- Van ‘ik’ naar ‘wij’
Om je als personeel één te voelen met de winkel, moet er ook een fijn teamgevoel aanwezig zijn. Ondanks dat er misschien parttimers in je winkel werken, is het toch het prettigst als iedereen zich betrokken voelt. Doe dus aan teambuilding en bedenk leuke uitjes, maar zorg er tevens voor dat het personeel net als de winkeleigenaar mee kan sparren over bepaalde ontwikkelingen: betrek ze bij vergaderingen.
- Fijne communicatie
Als de communicatie op rolletjes loopt, is het voor personeel ook veel prettiger om in je winkel te werken en dit stralen zij weer uit naar de klant. Probeer dus na te denken over een fijne planning voor het rooster, zodat het personeel niet zomaar voor verrassingen kan komen te staan. Houd ook een consequente manier aan van berichtgeving. Als het duidelijk is waar het personeel berichten kan ontvangen (bijvoorbeeld via de mail of juist Whatsapp), vermijd je chaos. Wanneer je als winkel en personeel alles onder controle hebt, zal de klant dit ook merken.
- Verantwoordelijkheid
Een andere belangrijk topic is de verantwoordelijkheid binnen het personeel. Bedenk goed wie waar verantwoordelijk voor is en communiceer dit naar het gehele team. Op die manier worden problemen sneller opgelost, blijven er geen belangrijke dingen liggen en zo kom je ook niet voor verrassingen te staan.
Zijn er onderwerpen waar je graag meer van zou willen weten? Mail het naar info@kidsfashionmag.nl en wie weet beantwoorden we jouw onderwerp in de volgende Keep Moving.
Dit bericht heeft 0 reacties