Keep Moving: voorkom faillissement, stuur op tijd bij
In de terugkerende rubriek ‘Keep Moving’ geven we je als retailer de meest relevante tips, tricks en informatie om het beste uit je bedrijf te halen. Informatie die interessant kan zijn voor je winkel, website of social mediakanaal. Tips waar je écht iets mee kunt. Lees je mee?
Het jaar 2018 was voor veel winkels het eindpunt. Sommigen moesten abrupt stoppen met ondernemen, anderen konden zich er al even op voorbereiden. Van schoenenwinkels hebben zelfs hele ketens de boel moeten stopzetten, hetgeen wat je als winkel natuurlijk het allerliefst wilt voorkomen. Maar hoe zie je tijdig of er een faillissement op de loer ligt? Je leest het deze week in ‘Keep Moving’.
Natuurlijk zijn er ook veel retailers die hun winkel wel staande weten te houden. Dit doen ze door tijdig bij te sturen. Wat hier voor nodig is? Creativiteit, alertheid en met name de bereidheid om te veranderen als dat nodig is. Je kunt een faillissement bijna altijd zien aankomen als je let op een aantal tekens, zoals bijvoorbeeld de volgende.
Verwachte groei komt niet
Soms verwacht je een bepaalde mate van groei. De klanten zijn enthousiast en blijven langskomen. Maar als dat op een dag minder wordt en de een na de ander zich terugtrekt, dan blijft je verwachte groei ook uit. Het enige wat je dan kunt doen is er bovenop zitten. Check of je op schema zit en grijp in wanneer dat nodig is. Bedenk oplossingen om klanten te werven en bezuinig vooral op plekken waar mogelijk.
Niet inspelen op huidige trends
Als ondernemer moet je zoveel mogelijk inspelen op de huidige trends. Tijden veranderen en daarom kun je niet voor eeuwig vasthouden aan wat je voorheen altijd deed. Op die manier zal je klantenbestand namelijk verouderen en dat betekent dat het op termijn steeds slechter gaat met je winkel. Je voorkomt dit door continu bij de tijd te blijven. Weet wat er speelt en bekijk hoe jij eraan mee kunt doen. Welke kansen zijn er in jouw branche? Hoe gaat je concurrentie met bepaalde issues om? Allemaal vragen waar je als ondernemer mee bezig moet zijn. Probeer op die manier bij de tijd te blijven!
Te grote risico’s nemen
Een ondernemer moet eigenlijk een middenweg vinden in het nemen van risico’s. Uiteraard moet je ze wel durven nemen. Dit betekent dat je soms veel geld investeert in iets waarvan je niet zeker weet of het rendabel is voor jouw bedrijf. Aan de andere kant kun je ook te veel risico’s nemen. Wanneer je de risico’s onderschat kunnen namelijk je reguliere bedrijfsactiviteiten in gevaar komen. Bekijk dus goed hoeveel risico jouw bedrijf aan kan en houdt hier geld en middelen voor apart. Blijf monitoren hoe je ervoor staat en of het risico wat je hebt genomen ook daadwerkelijk iets oplevert. En het allerbelangrijkst: stop op tijd wanneer je ziet dat een risico het einde kan betekenen voor je bedrijf.
Dit bericht heeft 0 reacties