Kindermodebranche start petitie: “No Sale, Less Pain!”
Eerder maakten we al bekend dat Drive Inn Junior een solidariteitsactie is gestart voor een latere uitverkoop. De oproep aan de kindermodebranche om samen te gaan voor een latere uitverkoopstart dan 1 juli werd massaal gedeeld op social media. Inmiddels hebben meerdere kindermodeagenten en leveranciers zich bij dit mooie initiatief aangesloten. KIDS sprak met initiatiefnemer Maarten Kokkeler en winkelier Amber Stinissen.
Het initiatief kent veel vertegenwoordigers en agenten. De grondleggers van het idee zijn M-Agency, HOP Agenturen, Zoet Agenturen, Ageeth Tijhaar Agenturen, Mrs Jansen Agency, Van der Linden Agenturen, JOLO Fashion Group, Barth van Hout Agenturen en Frankie & Liberty. Tezamen vertegenwoordigen zij alleen al meer dan 120 merken. Ook zijn er een aantal leveranciers/agenten die zich ook meteen aansloten bij dit opbouwende voorstel: LUXAGENCY, MK Agency, Seffien Agency, Daantjes Childrenswear, Quapi/Style Labels, Geisha, JeP Agenturen en Monkey Miks.
Maarten Kokkeler, van Agentuur M-Agency, geeft aan dat het initiatief van start ging met de slogan ‘No Sale, Less Pain’ dat werd bedacht door de dames van Femmes du Sud. “We zaten in onze gezamenlijke ‘agenturen-groepsapp’ te bespreken of we met elkaar iets tegen de vroege uitverkoop konden doen. De slogan kwam voorbij en dit heb ik meteen in mij opgenomen om meerdere mensen van de kindermodebranche te kunnen bereiken en overtuigen.” Maarten geeft aan dat het uitgangspunt van dit initiatief is dat de winkelier op een bepaalde manier moet worden beschermd. “Nu we deze slogan hebben gedeeld, moet de winkelier begrijpen dat je met voortijdige acties je eigen seizoen en dat van je collega’s afbreekt. Ik snap zeker dat het op dit moment allemaal niet makkelijk is en dat zal het de komende tijd ook zeker niet zijn. Daarom proberen we ook met latere leveringen, latere verkoopseizoenen en bespreekbare betaalvoorwaarden het voor onze detaillisten positief te maken. We zitten allemaal in dezelfde situatie, dat besef moet er zijn. Het zomerseizoen van dit jaar is alleen nog positief te krijgen als je met zijn allen de schouders eronder zet en nu rust bewaart om er straks beter uit te komen. Dus de boodschap luidt: ‘No Sale, Less Pain!’ Dit is hét moment om samen iets voor elkaar te krijgen waar we al jarenlang voor pleiten. Het is fijn dat we momenteel zo’n steun bij elkaar vinden want paniek levert namelijk niets op!”
Ook Amber Stinissen, eigenaresse van kinderkledingwinkel Amber’s Boetiek, is groot voorstander van het initiatief en is al geruime tijd van mening dat er iets moet veranderen in de kindermodebranche. “Het is een bizarre toestand. De winterjassen worden hoogzomer uitgeleverd terwijl de zon volop schijnt. Nu strijdt kindermodemerk FLO er al langer voor om de uitverkoopdata wat beter te organiseren zodat winkeliers langer de tijd hebben om hun producten te verkopen. Helaas gaat dit heel moeizaam, omdat dit alleen werkt als we ons er allemaal voor inzetten. Nu het Coronavirus onder ons is en dit zoveel stress oplevert, kunnen we dit probleem net zo goed ook gelijk aanpakken. Ik denk dat dit initiatief hierbij goed kan helpen. Veel winkeliers willen wel veranderen, maar als we dit willen realiseren moeten we dit als eenheid doen. Ik denk dat het heel wenselijk is als we dit, met name in deze lastige periode, met z’n allen voor elkaar krijgen.”
Klik hier om de petitie ‘Geen uitverkoop voor 1 juli’ te tekenen en zo elkaar te steunen. Dit is hard nodig om de zelfstandige retailers, die het winkellandschap kleur geven, te behouden.
Ik vind het een mooi initiatief echter vrees ik dat 1 juli in dit geval nog te vroeg is, maar desalniettemin knap als we het gerealiseerd krijgen met z’n allen. Persoonlijk geloof ik meer in het initiatief als in de link. Deze is meer op de toekomst gericht om onze branche weer enigszins een gezond te maken. Echter ook deze werkt alleen als de gehele keten NU omgaat.
https://fashionunited.nl/nieuws/mode/de-crisis-als-een-kans-voorstellen-tot-verandering/2020032545179