Ga naar hoofdinhoud

Kleding- en schoenenwinkel het hardst getroffen qua omzetverlies

De coronamaatregelen hebben een wisselend effect op de verschillende sectoren van de detailhandel. Uit de cijfers van het CBS blijkt dat de totale detailhandel in maart 3,5 procent meer omzet heeft behaald ten opzichte van vorig jaar. 

Het coronavirus zorgt voor een enorme boost in de foodsector. Zo realiseerden de supermarkten een behoorlijke omzetgroei van 13,1 procent vergeleken met maart 2019. Bij de voedingsspeciaalzaken was dat bijna 5 procent.

In de non-food sector daalde de omzet van de winkels echter met 8 procent. Voor de schoenen-en kledingwinkels sloeg het coronavirus in als een bom. Deze sector lijdt met -40 procent het grootste omzetverlies sinds 2005. Door de coronamaatregelen verplaatste de verkoop zich naar de online kanalen. De omzet van de online verkoop steeg met 28,8 procent ten opzichte van vorig jaar. Ook retailers in meubels, woninginrichting en recreatie-artikelen kregen een opmerkelijke tegenslag. Daarentegen realiseerden de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens, vloeren en de drogisterijen de grootste omzetstijging met 22,6 procent sinds het begin van de publicatie van omzetontwikkelingen in januari 2005. Dit geldt ook voor de winkels in consumentenelektronica en witgoed.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd op basis van de koopdagen in maart 2020, omdat de dagen van de week invloed hebben op de omzet. Zonder deze correctie was de omzet van de totale detailhandel niet 3,5 maar 0,8 procent hoger dan in maart 2019.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top