Online omzetaandeel bijna verdubbeld in vijf jaar tijd
Vorig jaar heeft de Nederlandse consument 12,7 miljard euro uitgegeven aan onlineproducten. Inclusief de verkoop van diensten is er dat jaar voor 22,5 miljard euro online uitgegeven. Dit meldt GfK in opdracht van Thuiswinkel.org.
Volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org is het online omzetaandeel van producten gestegen van 8,4 naar 9,7 procent. Vijf jaar terug bedroeg dit aandeel vijf procent, nu is het dus bijna verdubbeld.
De berekening bestaat uit het afzetten van online uitgaven aan producten tegenover de totaalomzet van de detailhandel, die vorig jaar 130,87 miljard euro bedroeg volgens het CBS. Vorig jaar kwam het online aandeel volgens Thuiswinkel.org uit op 11,3 procent. De online uitgaven van 2016 werden toen vergeleken met totale consumptieve bestedingen aan detaihandelsgoederen die 97,2 miljard euro waren.
Wel is de groei van online vorig jaar afgenomen. Het totaal aan online bestedingen is met dertien procent toegenomen tegenover 22 procent in 2016. Ook is de groei in het aantal online aankopen minder groot, namelijk zeventien procent en eerder 22 procent.
Het segment dat het sterkst groeit ten opzichte van de andere segmenten is health en beauty. Vorig jaar is daar 46 procent meer online aan uitgegeven. Food/nearfood groeide met 35 procent en home & garden met dertig procent. Ook schoenen & lifestyle en kleding groeide met een kwart.
Verder blijkt uit de laatste cijfers dat de smartphone vorig jaar populairder was dan de tablet bij het online shoppen. De laptop blijft met 52 procent het meest populair en daarna volgt de desktop met 33 procent.
Dit bericht heeft 0 reacties