Strengere reclameregels voor grote influencers
Per 1 juli gaat de nieuwe Mediawet in die vooral impact gaat hebben op influencers.
Grote influencers zullen zich vanaf 1 juli aan de nieuwe Mediawet moeten houden. Dit houdt in dat influencers het nu verplicht kenbaar moeten maken wanneer zij betaald krijgen om een bepaald product te promoten. Ook mogen influencers niet ‘overmatig aandacht’ in een video geven aan een gesponsord product. Specifieke aanprijzingen die volgers moeten aansporen een product of dienst aan te schaffen is niet toegestaan. Verder mogen video’s van influencers geen product placement bevatten wanneer deze video’s in het bijzonder bestemd zijn voor kinderen jonger dan twaalf jaar.
Deze nieuwe wet zal in eerste instantie gelden voor influencers met minimaal vijfhonderdduizend volgers op social media. Dit aantal zal echter op den duur verlaagd worden. Toezichthouder Commissariaat van de Media zegt dat deze Mediawet nodig is vanwege de verschuiving van het mediagebruik van met name jongeren.
Dit bericht heeft 0 reacties