skip to Main Content

Tweede kwartaal: grootste omzetplus van 5,1% voor baby- en kindermode

De productgroep mode doet het goed. In het tweede kwartaal van dit jaar komt het uit op een omzetplus van 2,6% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Na een moeizaam eerste kwartaal blijft het cumulatieve cijfer positief met 0,7%, zo meldt de INretail/GfK Fashionscan.

De brancheomzet is het eerste half jaar bijna gelijk aan hetzelfde half jaar in 2017. Voor het offline kanaal geldt dit echter niet, hier blijkt de omzet juist te dalen.

In het tweede kwartaal bleken de volgende resultaten het meest op te vallen:

  • De totaal mode heeft 2,6% meer omzet behaald (online en offline)
  • Het mkb heeft een omzetstijging van 0,6% behaald
  • Grootwinkelbedrijf (gwb) had een omzetstijging van 2,9%
  • Online heeft een omzetstijging van 19,1% behaald
  • Offline heeft zijn omzet zien dalen met 2,2%
  • De maand mei heeft het dit jaar het minst goed gedaan met -5,0%, vorig jaar was dat de maand juni met -2,6%
  • April heeft het meest geplust, met maar liefst 18,2%. Consumenten gingen die maand massaal zomerartikelen kopen, het was dan ook de warmste aprilmaand sinds 1901.

Het Grootwinkelbedrijf (gwb) deed het in het tweede kwartaal beter dan mkb (2,9% tegenover 0,6%.

Het online kanaal heeft in het tweede kwartaal geplust met 19,1%, maar de omzet van het offline kanaal daalde met 2,2%. Het verschil tussen on- en offline was in april het grootst, maar desondanks heeft het offline kanaal wel een plus laten zien (8,1%).

De segmenten baby- en kindermode en damesmode hebben de hoogste omzetplus laten zien met respectievelijk 5,1% en 3,5% in het tweede kwartaal van dit jaar. Artikelgroepen die het meest gegroeid zijn in dit kwartaal zijn ‘broeken’ en ‘jurken’.

Waar staan we na de eerste 6 maanden?

Door tegenvallende verkopen in de maand maart eindigde het 1e kwartaal in de mineur (-1,6%). Het tweede kwartaal werd gered door de uitstekende april maand. Na 6 maanden staat het cumulatieve cijfer voor de mode (online en offline samen) op een krappe 0,7% voorsprong op de eerste helft vorig jaar.

Segment Cumulatief cijfer 1e helft 2018
Bovenmode 0,8%
Damesmode -0,5%
Herenmode 1,4%
Baby- en kindermode 1,5%
Ondermode 0,2%
Beenmode 1,0%

Tabel 1. Cumulatieve omzetpercentages per segment, 1e helft 2018

Met de kleine marge zal het een flinke uitdaging worden om in de zwarte cijfers te blijven tot eind van het jaar. Veel zal afhangen van de prestaties in het derde kwartaal. Hier ligt de opgave om het omzetniveau dat vorig jaar met 12,8% steeg (Q3 2017 t.o.v. Q3 2016) ten minste te evenaren. Een flinke uitdaging, ook bij een hoog consumentenvertrouwen.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top