Ga naar hoofdinhoud

100 merken ondertekenen nieuwe International Accord

Het International Accord, een wereldwijde overeenkomst over gezondheid en veiligheid in de textiel- en kledingindustrie, vierde onlangs zijn tiende jubileum. Wat oorspronkelijk begon als het Bangladesh-akkoord in 2013, werd vijf jaar later omgedoopt tot het Transitieakkoord 2018. Het kreeg de handtekeningen van meer dan 190 merken, detailhandelaren en wereldwijde vakbonden.

In 2021 evolueerde dit tot het International Accord, dat binnen het eerste jaar door meer dan 180 bedrijven werd ondertekend. Hoewel het akkoord op 1 november 2023 werd verlengd, hadden tegen 3 januari 2024 slechts ongeveer 100 merken en detailhandelaren de nieuwe overeenkomst van het International Accord ondertekend, met 87 bedrijven voor het Bangladesh Akkoord en 92 voor het Pakistan Akkoord.

Gezien de uitdagende vernieuwingsprocedure, waarbij bedrijven zich telkens opnieuw moeten engageren, zal deze editie van de overeenkomst drie jaar lopen, met automatische verlenging voor nog eens drie jaar. Dit maakt het de langstlopende overeenkomst tot nu toe, met een totale looptijd van zes jaar.

Felicity Tapsell, hoofd verantwoord inkopen bij Bestseller, verklaarde in een persbericht als lid van de stuurgroep van het International Accord: “We zijn trots op het werk dat we, samen met onze belangrijkste partners bij IndustriAll Global Union en UNI Global Union, hebben verzet om dit nieuwe akkoord te ontwikkelen. We roepen alle kleding- en textielbedrijven op om dit akkoord te ondertekenen en zich bij ons collectieve doel van een veilige en duurzame textiel- en kledingindustrie aan te sluiten.”

Terwijl grote industriële spelers zoals Adidas, Asos, Bestseller, Boohoo, C&A, Carrefour, El Corte Ingles, Fast Retailing, H&M, Hugo Boss, Inditex, Marks & Spencer, Primark, PVH, Otto Group en Puma zich hebben verbonden aan het nieuwe akkoord, ontbreken luxe merken zoals LVMH en de meeste andere luxemerken.

Nike, Kering, Li Ning, Shein, VF en Zalando behoren ook niet tot de ondertekenaars. Ondanks de afwezigheid van de Amerikaanse retailgigant Walmart, worden concurrenten Kmart en Target alleen vertegenwoordigd door hun Australische divisies.

Gedurende de afgelopen tien jaar zijn er 56.000 fabrieksinspecties uitgevoerd en zijn er 140.000 gezondheids- en veiligheidsproblemen opgelost in 2400 fabrieken als onderdeel van het akkoord. Meer dan twee miljoen arbeiders zijn getraind op het gebied van gezondheid en veiligheid, en alle werknemers in fabrieken die onder het akkoord vallen, hebben toegang tot een hotline om anoniem zorgen op deze gebieden te uiten.

Een belangrijk onderwerp dat nog niet is aangepakt, zijn de lonen. Dit blijft een veelbesproken kwestie, waarbij eisen voor een leefbaar loon in alle kledingproducerende landen worden gesteld. In Bangladesh zijn de afgelopen maanden duizenden kledingarbeiders ontslagen vanwege protesten tegen het nieuwe minimumloon, waardoor het land nog steeds onderaan staat in de internationale vergelijking.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top