Keep Moving: benader je klant persoonlijk dankzij data
In de terugkerende rubriek ‘Keep Moving’ geven we je als retailer de meest relevante tips, tricks en informatie om het beste uit je bedrijf te halen. Informatie die interessant kan zijn voor je winkel, website of social mediakanaal. Tips waar je écht iets mee kunt. Lees je mee?
Als retailer wil je het liefst zo snel mogelijk inspelen op de wensen en behoeften van de klant. Maar hoe doe je dat als je niet weet welke behoeften en wensen dit zijn? Veel retailers kiezen ervoor om online marketing beslissingen te nemen op basis van aannames of gevoel. Toch is de kans dan groot dat het dan niet goed uitpakt. Hier komt data om de hoek kijken, want met de juiste gegevens kun je veel bereiken!
Persoonlijke een-op-een marketing
Een grote vraag die bij veel (online) retailers speelt is: Welke boodschap kan naar welke klant en op welk moment kun je deze het beste verzenden? Tegenwoordig zien consumenten het liefst een assortiment dat speciaal voor hen gecreëerd is. Ze willen persoonlijk benaderd worden en daarnaast zien dat producten en diensten op hen zijn afgestemd. Niet gek in de huidige tijd, vind je niet? Echter maken weinig retailers echt gebruik van dit gegeven en gaan de meesten nog voor massacampagnes. Hoe maak je nou die stap naar een-op-een marketing?
Je start als retailer met profiling. Zo zorg je ervoor dat je de gedragspatronen van het klantenbestand analyseert met de RFM analyse: Recency, Frequency, Monetary Value. Neem voor deze analyse hier een kijkje. Daarna gaan algoritmen voor je op zoek naar patronen in het gedrag van deze klanten. Tevens kijken deze algoritmen naar gerelateerde items of verwante kenmerken bij andere consumenten. Je kunt het vergelijken met wat je zelf in de winkel ook doet. Je adviseert iemand en denkt uitgebreid met diegene mee. Het verschil is alleen dat het nu allemaal geautomatiseerd is!
E-mailcampagnes
Heb je deze gegevens eenmaal verzameld dan kun je ze inzetten voor gepersonaliseerde e-mailcampagnes. Neem als voorbeeld: twee aparte klanten hebben tijdens de kerstperiode een jurk in combinatie met een paar hakken besteld. Een andere klant heeft enkel de jurk besteld. Bij die laatste klant breng je de hakken juist onder de aandacht. Je zorgt nu voor een-op-een communicatie met een hoger conversieratio omdat de klant op deze manier sneller zal doorklikken.
Kans op kopen
Tot slot kun je ook nog kijken naar de koophistorie van een klant. Met een algoritme ga je op zoek naar kansen in de database. Zo kun je met een percentage precies zien hoe groot de kans is dat iemand een aankoop doet. Uiteraard kun je ook dit helemaal automatiseren en de gegevens direct doorsturen naar een gespecialiseerde e-mailmarketeer. De boodschap wordt dan gevuld en verstuurd naar de juiste klant!
Meer weten over e-mailmarketing of hoe je het moet aanpakken? Hier lees je er meer over.
Dit bericht heeft 0 reacties