Ga naar hoofdinhoud
Webwinkels

De omzetgroei van de online verkoop stijgt minder hard

Uit kwartaalcijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is gebleken dat de omzetgroei van webwinkels aan het afzwakken is. Bedrijven die geen fysieke winkel hebben laten een omzet zien die met een groei van 9,9% ruim gehalveerd is.

In het laatste kwartaal van 2017 was deze groei nog 21,1%. Hoofdeconoom van het CBS, Peter Hein van Mulligen legt uit dat dit geen schrikwekkende ontwikkeling is en dat de groei al jaren bovenmatig is. Dat het nu enigszins afgezwakt is, is niet gek. De groei van internetwinkels kan niet oneindig door blijven gaan.

Er bestaan steeds minder winkels zonder een webshop. Dit heeft invloed op de omzet van bedrijven die zowel in fysieke winkels als online verkopen. De omzet hiervan was in het laatste kwartaal van afgelopen jaar 26,1% hoger dan in het vierde kwartaal van 2017. Deze stijgende omzet heeft er alles mee te maken dat steeds meer detailhandelaars naast hun traditionele winkel ook een webshop opstarten.

Desalniettemin blijven de detailhandelaren positief in de eerste maanden van het nieuwe jaar. Daar waar het ondernemersvertrouwen iets lager is dan een kwartaal eerder, blijft het iets hoger dan het langjarig gemiddelde.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top