HEMA kiest voor genderneutrale kinderafdeling, Zeeman overweegt het
Vanaf eind dit jaar schrapt HEMA, net als de Britse warenhuisketen John Lewis, de jongens- en meisjesafdelingen. De verpakkingen en kledinglabels zullen vanaf dan genderneutraal zijn en er zal alleen nog over ‘kids’ gesproken worden.
In ons land is HEMA de eerste retailer die deze stap durft te zetten. In driehonderd van de zevenhonderd filialen is inmiddels al afscheid genomen van de jongens- en meisjesafdelingen.
Het goede voorbeeld
Warenhuisketen John Lewis nam begin deze maand het goede voorbeeld door de labels genderneutraal te maken. Tevens wordt in die ketens het onderscheid tussen jongens- en meisjesafdelingen niet meer gemaakt. Het bedrijf wil, zoals het zelf zegt ‘geen seksestereotypen meer versterken’.
Meer variatie
Hoewel HEMA steeds meer verzoeken krijgt tot stoerdere meisjeskleding en die ook zeker zal gaan verkopen, zullen ook vertrouwde roze jurkjes in de HEMA blijven hangen. Er zal in ieder geval meer aandacht worden besteed aan variatie in de collecties.
Andere winkels
Al eerder lanceerde Zara en H&M genderneutrale collecties en nu overweegt ook Zeeman deze aanpassing door te voeren. De Bijenkorf meldt nog geen plannen te hebben voor een eventuele aanpassing en C&A heeft besloten het niet door te voeren, omdat er te veel verschillen zijn tussen wat jongens en meisjes mooi vinden.
Dit bericht heeft 0 reacties