Keep Moving: service is de sleutel tot succes
In de terugkerende rubriek ‘Keep Moving’ geven we je als retailer de meest relevante tips, tricks en informatie om het beste uit je bedrijf te halen. Informatie die interessant kan zijn voor je winkel, website of social mediakanaal. Tips waar je écht iets mee kunt. Lees je mee?
Deze week gaan we het hebben over de service die je levert aan de klant en hoe je dit als retailer kunt optimaliseren. Want alleen met de juiste service trek je klanten, behoud je deze en maak je van je winkel een succes. Ready? KIDS geeft je advies!
Service heeft eigenlijk veel te maken met de beleving die een klant ervaart. Wanneer je de klant aangenaam en gastvrij behandelt, heeft hij of zij een fijne ervaring. Dit kan weer zorgen voor terugkeer naar je winkel. Ook kan een prettige beleving zorgen voor mond tot mondreclame aan vrienden, familie en kennissen. Als winkelier moet je ervoor zorgen dat je een echte ondernemer bent. Je moet je producten kennen en er een passie voor hebben. Maar niet alleen jij, ook je personeel moet de liefde voor een product kunnen overbrengen naar de klant. Probeer goed te investeren in een professioneel team en zorg daarnaast voor werkplezier bij je personeel. Wanneer je personeel het daadwerkelijk leuk vindt om in de winkel te staan, zorgen ze op hun beurt weer goed voor de klanten. Daarnaast moet je je doelgroep als winkelier goed afbakenen zodat je er voor een bepaalde groep echt toe doet. Geef alle aandacht die de klant nodig heeft in de winkel, in alle oprechtheid. Heet een klant bijvoorbeeld gemeend welkom en probeer op een fijne manier in contact te komen. Een succesvolle ondernemer zoekt een oplossing voor de klant en vindt deze ook. Natuurlijk kun je als winkelier soms moeilijk opboksen tegen de grote winkelketens, probeer korting daarom zoveel mogelijk te vermijden. Je kunt de klant als detaillist beter verwennen met een extraatje; een klein cadeautje. Zo zorg je ervoor dat de klant steeds opnieuw aan jouw winkel herinnerd wordt. Een groot pluspunt aan een fysieke winkel, ten opzichte van een webwinkel, is de service die je kunt bieden. Maak bijvoorbeeld geen probleem van retourneren en zorg ervoor dat de klant zo min mogelijk zelf hoeft te regelen. Dit resulteert weer in een fijne ‘retour’ ervaring en hierdoor zal de klant zeker weer willen terugkomen.
Dit bericht heeft 0 reacties