Ga naar hoofdinhoud

Keep Moving: zo speel je in op dagen als Black Friday

In de terugkerende rubriek ‘Keep Moving’ geven we je als retailer de meest relevante tips, tricks en informatie om het beste uit je bedrijf te halen. Informatie die interessant kan zijn voor je winkel, website of social mediakanaal. Tips waar je écht iets mee kunt. Lees je mee?

Deze keer gaan we het hebben over dagen waarop grootste kortingen worden geboden. Hoe speel je als retailer het beste in op bijvoorbeeld een Black Friday? Hoe zorg je voor zo min mogelijk verlies?

Drukste week van het jaar
Op 11 november vindt eerst Singles Day plaats. Vervolgens op 24 november Black Friday en enkele dagen later op 27 november Cyber Monday. Volgens SendCloud zal het de drukste week van het jaar worden voor het verzenden van pakketten. Zo was de groei vorig jaar 170 procent in die week, terwijl het dit jaar geschat wordt op 190 procent. Ook Singles Day wordt met het jaar populairder. Alle reden dus om eens goed te onderzoeken hoe je nou eigenlijk het beste inspeelt op dit soort dagen.

Meedoen of niet?
Black Friday vindt oorspronkelijk plaats op de dag na Thanksgiving. De dag is overgewaaid uit de Verenigde Staten en draait vooral om recordomzetten voor winkels. De consument wordt gek gemaakt om zo groots mogelijk in te slaan vanwege de hoge kortingen. Nu kun je er natuurlijk voor kiezen om hier als winkelier niet aan mee te doen of er op een andere manier mee bezig te zijn. Zo heeft een bedrijf eenmaal zijn Black Friday omzet voor 100% afgestaan aan de planeet door te doneren aan goede doelen. Een dergelijke actie kan zeker werken; de campagne heeft er in dit geval voor gezorgd dat er voor 70% door nieuwe klanten werd gekocht. Zij voelen zich sindsdien ook echt verbonden met het bedrijf, wat uiteindelijk natuurlijk zijn vruchten afwerpt.

Toch doen de meeste winkels maar al te graag mee aan Black Friday. Het geweld wordt met het jaar groter. Steeds meer retailers en merken beginnen vroegtijdig met acties om net dat beetje meer op te vallen. Maar als je er dan aan mee doet, houd dan in ieder geval rekening met de volgende punten.

  • Consumenten gaan uit van forse kortingen, maar dit betekent niet dat je overal korting op hoeft te geven. Kies bijvoorbeeld voor een deel van het assortiment of geef de korting pas weg bij een bepaald orderbedrag.
  • Volgens onderzoeksbureau Edited moet je items die het toch wel redden zonder korting zeker niet over de toonbank laten gaan voor minder. Geef bijvoorbeeld korting op vroege leveringen die niet goed verkocht zijn.
  • Wees er zeker van dat je het voor elkaar krijgt om alles op tijd te verzenden tijdens Black Friday. Want lukt dit niet, dan krijg je boze klanten en die kunnen weer zorgen voor een slechte reputatie.
  • Genoeg budget? Laat affiliate marketing je actie dan ondersteunen. Veel websites focussen zich het hele jaar op het optimaliseren van zoektermen die te maken hebben met Black Friday. Zo valt jouw winkel dus sneller op bij de klant!
  • Weet je niet zeker of jouw winkel het aan kan, probeer dan eerst Singles Day of Cyber Monday uit. Werkt dit goed dan kun je wellicht volgend jaar ook aansluiten bij Black Friday.

Dit bericht heeft 1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top