Wehkamp omzet daalt flink na extreem warm weer
In het afgelopen boekjaar heeft Wehkamp een daling in omzet gehad van 10% tot 661 miljoen euro. De tegenvallende verkoop is volgens de etailer het resultaat geweest van extreem warm weer.
Ook de winstgevendheid van Wehkamp is afgenomen in dezelfde periode. De ebitda liep terug met 28% tot 16 miljoen euro, wat tevens het gevolg was van de tegenvallende verkoop. Dit is volgens de webwinkel het risico van een te grote focus op fashion en de hoge kosten die daarbij horen. Hun oplossing: het assortiment aan woonproducten verder uitbreiden, met als doel een betere handelsbalans én een lager risico.
Wehkamp en HEMA
Dit jaar lanceerde Wehkamp zijn eerste samenwerking met HEMA, waarvan de resultaten boven verwachting waren. Deze samenwerking wordt daarom uitgebreid met meer productcategorieën. Daarnaast heeft Wehkamp als doel meer lokale partners te betrekken bij het platform.
Personalisatie en mobiele aankopen
Waar de afgelopen tijd het meest in geïnvesteerd is zijn de personalisatie van de webshop en de mobiele winkelervaring. Zo’n 60% van de shopsessies gebeurt bij Wehkamp via mobiel. In het aankomende jaar zal hier verder in geïnvesteerd worden. De totale investeringen zijn naar verwachting negentien miljoen euro.
Volgens CEO Graham Harris is Whekamp een van de meest aantoongevende e-commerce bedrijven in Nederland. “Ons assortiment is echter niet altijd optimaal geweest, we zijn op het moment afhankelijk van fashion.” Toch is het brutomarge van Wehkamp al verbeterd, doordat een deel van het onrendabele assortiment is opgeheven.
Dit bericht heeft 0 reacties