skip to Main Content
KIDS Retailing

Keep Moving: bekijk wat gastvrijheid voor je winkel kan betekenen

In de terugkerende rubriek ‘Keep Moving’ geven we je als retailer de meest relevante tips, tricks en informatie om het beste uit je bedrijf te halen. Informatie die interessant kan zijn voor je winkel, website of social mediakanaal. Tips waar je écht iets mee kunt. Lees je mee?

Waar voorheen alles gericht was op het verkopen van een product, spelen er tegenwoordig een hoop andere factoren mee bij het succesvol draaien van een winkel. Zo blijkt gastvrijheid een van die belangrijke factoren in de huidige winkelbranche te zijn. KIDS vertelt je hier graag meer over.

  • In Nederland zijn we ontzettend ‘gastvrijarrogant’. We lijken allemaal te denken dat we gastvrij zijn (96% van de Nederlanders). Toch vindt maar 50% zijn collega’s gastvrij en vindt 35% Nederlandse bedrijven gastvrij. Als fysieke winkel kun je dus het tegendeel bewijzen!
  • Ongeveer 40% van de consumenten verwacht namelijk langer in de winkel te blijven wanneer er oog is voor gastvrijheid. Dus waarom zou je daar niet op inspelen?
  • Wanneer medewerkers gastvrij zijn, komt dit vaak voor uit het DNA van het bedrijf. En een happy medewerker zorgt weer voor een happy klant! Begin dus altijd bij het bedrijf zelf en ga tot de kern, alleen dan kun je ook de medewerkers gelukkig maken.
  • Gastvrijheid en oprechtheid staan enorm met elkaar in verbinding. Het is geen trucje, maar iets wat je moet motiveren en stimuleren. Wanneer je medewerker echt geïnteresseerd is in het blij maken van de klant, komt de gastvrijheid ook een stuk oprecht over.
  • Hoe je dat doet, gastvrij zijn? Biedt de klant eens iets te drinken aan of neem het voortouw en vraag of je advies mag geven.
  • Toch hoeft gastvrijheid niet alleen maar luxe, duur en bijzonder te zijn, het is voornamelijk een emotionele beleving. Gastvrij ben je al als je de klant op zijn gemak laat voelen en een connectie met hem/haar weet te maken.

Tot slot nog een hele belangrijke: als je als retailer goed bent in gastvrij zijn naar je klanten, kun je elke concurrent verslaan. Go for it, zeggen wij dus!

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back To Top