Google Shopping blijkt na ingrijpen nog steeds dominant
Miljardenbedrijf Google kreeg in juni een grote boete van de Europese Commissie omdat Google Shopping geregeld hoger verscheen in de zoekresultaten dan zijn concurrenten. Het bedrijf moest maatregelen nemen om de prijsvergelijker minder dominant te maken, maar die hebben nauwelijks effect gehad zo blijkt nu.
Na de boete introduceerde Google een veilingsysteem zodat concurrenten op advertentieruimte konden bieden. De steekproef van Financial Times, waarbij zeker vijfhonderd zoekopdrachten naar 35 producten in zes verschillende landen zijn gedaan, laat echter zien dat Google Shopping nog steeds in 99% van de gevallen bovenaan staat.
Eerste pagina
Wel blijkt nu dat andere vergelijkingswebsites vaker op de eerste pagina verschijnen van reguliere zoekresultaten. Een opvallende bevinding, want volgens Google zouden de maatregelen geen effect moeten hebben op resultaten buiten de prijsvergelijkingen.
Onderzoek
Momenteel worden de maatregelen van Google nog onderzocht door de Europese Commissie. Google is in beroep gegaan tegen de hoge boete en volgens een woordvoerder zegt het bedrijf ervan overtuigd te zijn dat de maatregelen voldoen aan de voorwaarden omtrent gelijke behandeling.
Dit bericht heeft 0 reacties