Merendeel Hudson’s Bay-winkels blijkt het niet te redden
In september opende Hudson’s Bay zijn deuren voor het eerst in Nederland. Ondanks dat het er toen goed uitzag voor het warenhuis, blijken de meeste filialen in ons land niet rendabel te zijn, zo blijkt uit een analyse van databureau Whooz.
Volgens Whooz trekken de winkels in Zwolle en Almere niet genoeg publiek en geldt hetzelfde voor de nog te openen winkel in Enschede. Voor de filialen in Maastricht, Den Bosch, Breda en Tilburg ziet het er ook nog onzeker uit. De kerndoelgroep van de retailer is in die plaatsen kleiner dan veertienduizend huishoudens, wat volgens Whooz het minimum is voor een warenhuis.
Analyse van Whooz
In de analyse werd onder andere de aanwezigheid van de belangrijkste doelgroepen rondom de Hudson’s Bay-winkels onderzocht. Waar de warenhuisketen het echt van moet hebben zijn de jonge hoogopgeleide stedelingen en de welvarende gezinnen in kleinere plaatsen. In Zwolle blijken er slechts 3500 huishoudens te zijn die binnen deze beoogde groepen passen, in Almere zijn dit er 4000 en in Enschede 4700.
De winkels in Den Haag, Amsterdam, Leiden en Rotterdam blijken wel kans van slagen te hebben. Ook de nog te openen winkels in Utrecht, Haarlem en Amstelveen lijken het te moeten redden, gebaseerd op de aanwezigheid van de belangrijkste doelgroepen.
Website Hudson’s Bay: www.hudsonsbay.nl
Dit bericht heeft 0 reacties