Hans van Tellingen: fysieke winkel is meer succesvol dan webshop
Retailexpert en onderzoeker Hans van Tellingen heeft een nieuw boek uitgebracht. In ‘Waarom Stenen Winkels Winnen’ vertelt hij over de webshop, die per definitie een sterfhuisconstructie is. Volgens hem kun je met een webshop op zich eigenlijk geen winst maken. Hij heeft zijn boek gebaseerd op de laatste ontwikkelingen en onderzoekscijfers, KIDS vertelt je graag welke onderwerpen erin beschreven staan.
Aankopen
Dat een webshop regelmatig niet werkt heeft met meerdere dingen te maken. Zo doen mensen eerst research voor ze online een aankoop doen en houden ze het vaak bij één product. In een fysieke winkel lopen gasten over het algemeen met meer producten de winkel uit. Daarnaast werd in 2015 al duidelijk dat 93% van de aankopen fysiek wordt gedaan en slechts 7% online.
Omzetcijfers en bezorgkosten
Grote warenhuizen als Bol.com en Coolblue lijken het wel goed te doen, maar komen vaak alleen met omzetcijfers en geen winstcijfers. Ook werkt het stunten met prijzen niet echt mee, als gevolg van de grote concurrentie, hierdoor ontstaat juist verlies. Online shops hebben tevens veel bezorgkosten en die lopen al snel op. Zeker wanneer klanten de mogelijkheid hebben producten gratis te retourneren, wat in zo’n 70% van de gevallen gebeurd.
Terug naar fysiek
Ook benoemd van Tellingen in zijn boek dat Amazon er niet voor niets voor kiest zich meer op fysieke winkels te gaan richten. Zo’n 32% van het bedrijf is inmiddels fysiek. Voor V&D is het dan ook geen goede zet om terug te komen als online shop. Van Tellingen is van mening dat Hudson’s Bay V&D het best kan overnemen. Zo komt de middenconsument ook aan zijn trekken en het warenhuis heeft er de geschikte panden voor.
Omnichannel
Toch is hij niet volledig negatief over online webshops. Van Tellingen denkt dat het voor sterke retailers zeker een extra service element kan zijn. Hij gelooft voornamelijk in omnichannel; online kan een manier zijn om je klant naar de fysieke winkel te trekken.
Een zeer ongenuanceerde, incomplete en op sommige gebieden onjuiste samenvatting van het boek. De indruk wordt gewekt dat er ( nog ) volop kansen zijn, maar juist het verdienmodel wat er voor beiden ( online en offline) deels niet meer is, is funest voor de kleine ondernemer. Dat deel is moeilijk in kaart te brengen en vandaar dat beschrijvingen en of conclusies niet te trekken zijn zonder gedegen en afdoende onderzoek. Dat laatste ontbreekt en dat is juist de essentie van de zaak en ook datgene wat een retailer kan gebruiken en nodig heeft om in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen. Het boek, noch de samenvatting verteld ook maar iets nieuws.