Ga naar hoofdinhoud

Rol van winkelpersoneel verandert

Dankzij het veranderende retail landschap krijgen veel winkels en diens personeel een andere rol. Steeds meer winkels veranderen in points-of-engagement en het personeel verschuift van verkoper naar productcurator, zo bericht RetailTends.

Klantenbinding belangrijkste functie
Klanten trekken en binden is vandaag de dag de belangrijkste functie van een winkel. Tegenwoordig is de klant de baas, hij bepaalt waar hij zijn geld en tijd besteedt en dat zorgt voor een uitdaging voor het onderscheidend vermogen van een winkel. Producten zijn ook ergens anders te krijgen, zowel online als offline.

Points-of-engagement

Ondanks de opmars van online shopping is er genoeg ruimte voor fysieke winkels in het veranderende landschap, al krijgen zij wel een andere invulling, zo schrijft Jos Voss voor RetailTrends. Veel winkels veranderen in points-of-engagement en moeten op zoek naar een goede mix tussen dat winkeltype en points-of-sale en points-of-purchase.

Richt je op expertise en experience

Een winkelier heeft in deze tijd twee belangrijke troefkaarten in handen die tevens belangrijke pijlers van points-of-engagement zijn; de expertise van het personeel en de experience van de winkels.Expertise personeel
Expertise bestaat uit verschillende rolmodellen. Zo kan een medewerker de rol van leraar op zich nemen en klanten leren over producten en toepassingsmogelijkheden. Personeel kan daarnaast ook als designer functioneren en bijvoorbeeld klanten ondersteunen bij het ontwerpen van schoenen. Personeel moet dan ook als belangrijke waarde gezien worden, er moet aandacht besteed worden aan hun ontwikkeling en dat begint bij de opleiding, het werven en doorontwikkelen van personeel.

Belangrijke waarde
Om de toekomst van de winkels te veranderen, zal het personeel als belangrijke waarde moeten worden gezien. Het vliegwiel van werven-opleiding-ontwikkelen moet dan ook worden aangezwengeld, onder meer door samenwerkingen tussen onderwijsinstellingen en retailers.Bron: RetailWatching

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top